Wychowanie bez wartości jest

„Wychowanie bez wartości jest przeniknięte kłamstwem” – konkluzja panelu Sudeckiego Forum Inicjatyw na temat edukacji

Edukacja zdrowa czy niezdrowa? Coś się poprawiło czy coś się pogorszyło w polskiej oświacie? Co z uczeniem bez zadań domowych? Jakie jest miejsce nauczania religii i etyki w szkołach? W jakim miejscu znajdują się szkoły katolickie i co jest ich zadaniem? Czy w systemie oświaty jest miejsce na edukację domową oraz na tzw. „szkołę w chmurze”?  

Ks. biskup senior Ignacy Dec, poseł do Parlamentu Europejskiego i była minister edukacji narodowej Anna Zalewska, radna Sejmiku Województwa Małopolskiego i była kurator oświaty w Krakowie Barbara Nowak dyskutowali nad stanem i perspektywami polskiego szkolnictwa. Panel w ramach Sudeckiego Forum Inicjatyw 2025 pod hasłem „Quo vadis szkoło?” odbył się w Parafii pw. św. Aniołów Stróżów w Wałbrzychu. Gości powitał ks. proboszcz Wiesław Rusin.

Debatę poprowadził prezes Agencji Informacyjnej Miłosz Manasterski, który turę wypowiedzi rozpoczął od przypomnienia wypowiedzi minister Barbary Nowackiej, która „chwaliła” Kościół i hierarchów za słabnącą frekwencję na lekcjach religii i w kościołach, a tymczasem w skali kraju klapę frekwencyjną „zaliczył” przedmiot pod nazwą „edukacja zdrowotna”. 

Czekamy na statystyki z Systemu Informacji Oświatowej z 30 września. Wszystkie dane wprowadzane są do systemu i później zliczane. Te dane już powinny być oczywiście w ministerstwie. Podejrzewam, że porażka jest tak duża, że będą jak najdłużej trzymać to dla siebie, ale informacje mamy już albo od kuratorów, bardziej od samorządów. Samorządy mają problem, dlatego że do końca września nie mogły podjąć decyzji dotyczących pieniędzy, dotyczących tego jak będzie funkcjonowała szkoła, jak ten przedmiot ułożyć nawet w planie lekcji. Ktoś kto chodził do szkoły lub pracuje w szkole, wie, że to są absolutnie bardzo ważne kwestie – zauważyła europoseł Anna Zalewska.

Radna Sejmiku Małopolskiego Barbara Nowak podjęła watek edukacji zdrowotnej w inny sposób. W takich miastach jak Kraków ponad 75% rodziców wypisało swoje dzieci z tej tak zwanej „edukacji zdrowotnej”. W innych miastach jest to nawet 80%. Niestety klęską dla dzieci jest to, że część rodziców dzieci nie wypisała z tych zajęć. (…) Wszystko, co w tym nowym przedmiocie tak zwanej zdrowej edukacji zdrowotnej jest już. Jest już na innych przedmiotach, to jest tylko powtórzenie. To powtórzenie jest po to, żeby ukryć ten jeden element, który ma zniszczyć dzieci. Element deprawacji seksualnej na podstawie standardu WHO, według dewianta seksualnego Kinseya, który robił eksperymenty na dzieciach, które miały nawet kilka miesięcy. Seksuolog Izdebski jest głównym promotorem, czy też twarzą tego programu, a w istocie promuje dewiacje Kinsey’ego. Nie wolno puścić na to dzieci!

Ks. biskup Ignacy Dec, zapytany o zasadność ostrzegania przez Kościół przed „edukacją zdrowotną” zwracał uwagę na pierwszeństwo rodziny do decydowania o kierunku kształcenia dzieci i młodzieży. Dzieci wchodzą w świat w rodzinie. Następnym podmiotem wychowawczym jest szkoła. Szkoła, o której mówimy dzisiaj i też podmiotem wychowawczym jest właśnie Kościół ze swoją strukturą organizacyjną. Kościół zorganizowany jako społeczność ludzi wierzących i przyjmujących Jezusa Chrystusa. Dlatego jak najbardziej Kościół ma prawo do wychowania. Zresztą to jest też życzenie wielu rodziców. Często powtarzam to, gdy mamy jakiś taki właśnie temat, o jakim dzisiaj rozmawiamy. Wszyscy muszą wiedzieć, że dzieci nie są państwowe! Dlatego mamy prawo decydować, jak je wychowujemy. A wiadomo, że wychowanie to jest praca nad rozwojem człowiekaCelem jest, by dobro poznane zostało przez rozum, przez intelekt i siłą woli było wybierane, bo nasza wolna wola odpowiada za wybory moralne. Widzimy dzisiaj zamach naprawdę, w ogóle na naród, na rodzinę. Jak się zniszczy rodzinę, to się zniszczy naród. Wszystkie cywilizacje upadały wtedy, gdy niszczono rodzinny.

Innym wątkiem debaty była organizacja nauczania i treść programów nauczania. Dyskutanci rozmawiali o rozległych i długoterminowych konsekwencjach zakazu prac domowych na poziom i trwałość wiedzy uczniów. Była też mowa o wyprowadzaniu katechezy szkolnej zarówno z planów lekcji, jak i celów wychowawczych w szkolnictwie publicznym. Barbara Nowak zwracała przy tym uwagę na manipulowanie statystykami frekwencji na katechezach. W Diecezji Przemyskiej na lekcje religii nie chodzi zaledwie 4% uczniów, a w skali kraju uczęszcza na te zajęcia ok. 80% dzieci i młodzieży. Katecheza jest trwale wpisana w model wychowania. Wspomaga rodziny i szkoły w kształtowaniu pozytywnych postaw społecznych, co podkreślała Anna Zalewska. Z kolei biskup Ignacy Dec zwrócił uwagę na fałszowany przez wiele mediów obraz Kościoła, w tym nauczania religii, na podstawie którego usiłuje się zniechęcić czy odwrócić młode pokolenie i rodziców od wiary, ale także od zasad etycznych. W dalszej części panelu dyskusja obracała się między innymi wokół roli, jaką mają w systemie oświaty szkoły katolickie oraz edukacja domowa tzw. „szkoła w chmurze”. Każdy z wątków wracał jednak do zasadniczego motywu, jakim jest troska o wykształcenie i wychowanie młodego pokolenia Polek i Polaków. 

Człowiek, który nie ma granic, nie ma określonego życiowego celu, nigdy nie znajdzie szczęścia. Nigdy! Będzie całe życie poszukiwał i całe życie będzie nieszczęśliwy. Jest dzisiaj ogromny problem z psychiką młodych ludzi, którzy nie mogą się odnaleźć w świecie. Jak mają się odnaleźć, jeśli się ich formuje na emocjonalnie niewydolne osoby? Jak mają się odnaleźć, jeśli nawet nie pozwala się rozwiązać problemu samodzielnie lub w naturalnym środowisku rodziny i bliskich, a spycha się do psychologa mówiącego „ja ci pomogę, ja za ciebie to zrobię, ja za ciebie to załatwię”. Każdy pyłek spod nóg się dziecku usuwa i na kogo się ono się wychowa? Przecież życie jest bezustannym ścieraniem się różnych przeciwności i pokonywaniem trudności. Człowiek musi być silny. Człowiek musi się do tego kształtować do pokonywania przeciwności. Nic, co łatwe, co dostaje od razu, bez wysiłku dochodzenia do tego, nie jest przez niego cenione. Staje się wtedy powodem jego osobistego nieszczęścia – mówiła radna Sejmiku Małopolskiego Barbara Nowak.

Bardzo to jest niebezpieczne, bo wychowanie bez wartości jest przeniknięte kłamstwem. Nastawia się dzieci czy młodzież na przyjemność, na czym wszyscy się już tyle razy pokaleczyli. Dobrze wiemy, że jeżeli coś chcemy zrobić, to trzeba się poświęcić. Jest takie klasyczne powiedzenie: „per aspera ad astra” – „przez ciernie do gwiazd”. Dodam: przez krzyż do światła! Jeżeli się ktoś nie poświęca, niczego dobrego i trwałego nie dokona – podsumował ks. biskup senior Ignacy Dec.  

Zapis wypowiedzi i szersze omówienie panelu dyskusyjnego pod hasłem „Quo vadis szkoło?”, w ramach Sudeckiego Forum Inicjatyw 2025, znajdą się wkrótce w portalu wAkcji24.pl 

Przypomnienie: koncert „Muzyka Renesansu” w wykonaniu zespołu „Rocal Fuza” odbędzie się 10 października 2025 r. o godz. 19:00 w kościele pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Grzmiącej. Wstęp wolny. Koncert w Grzmiącej dopełnia część kulturalną Sudeckiego Forum Inicjatyw, akcentując dziedzictwo muzyczne jako element budowania wspólnoty wokół wiary, kultury i historii regionu. Te sam zespół wystąpi z koncertem „Amor multa nomina”. Wydarzenie odbędzie się 11 października 2025 r. o godz. 19:00 w kolegiacie pw. Matki Bożej Bolesnej i Świętych Aniołów Stróżów w Wałbrzychu.

Sudeckie Forum Inicjatyw 2025

Zobacz także