Pisanie mówienie pokazywanie

Pisanie, mówienie, pokazywanie i przekazywanie informacji [FOTO]

Kto może być dziennikarzem? W jaki sposób powstaje materiał dziennikarski publikowany w mediach? Na czym polega specyfika pracy w mediach internetowych i tradycyjnych? Jak powstaje audycja radiowa lub program telewizyjny? Czy sztuczna inteligencja może zastąpić dziennikarza? Wokół odpowiedzi na te pytania obracały się warsztaty medialne zorganizowane w Głuszycy. 

Spotkanie w formie „mikołajkowego prezentu” zorganizowała Grupa Medialna Logos. 6 grudnia 2025 r. uczestnicy w kameralnym gronie rozpoczęli zajęcia od prelekcji na temat znaczenia mediów, a szczególnie mediów katolickich w codziennym funkcjonowaniu społeczeństwa. Redaktor Miłosz Manasterski, szef Agencji Informacyjnej i redaktor serwisu wAkcji24.pl, mówił o tym jak bardzo współczesne media zmieniają się. Zauważył, iż dużym stopniu są konglomeratami różnych kanałów przekazu, które niedawno stanowiły odrębne i konkurujące ze sobą podmioty na rynku mediów. Gazety, rozgłośnie radiowe, stacje telewizyjne i portale internetowe coraz częściej wzajemnie się uzupełniają tworząc jednolite ośrodki informacji i wpływania na opinię publiczną. Dla dziennikarza oznacza to, że nie może się ograniczać do jednej dziedziny aktywności, np. pisania tekstów, nadawania programów w radiu czy telewizji lub prowadzenia internetowych portali. 

W trakcie dyskusji pojawiły się pytania o to, kto i na jakich zasadach może być dziennikarzem. Były też szeroko poruszane kwestie związane z coraz intensywniejszym wpływem sztucznej inteligencji na szybkość, koszty, ale także na jakość produkowanych treści zamieszczanych głównie w mediach elektronicznych. Ten wątek wzbudził największe zainteresowanie i już można się spodziewać, że sztuczna inteligencja oraz jej zastosowania w mediach czy związane z tym ryzyka, będą tematem kolejnych warsztatów medialnych planowanych przez Grupę Medialną Logos. 

Druga część warsztatów medialnych miała charakter zajęć praktycznych. Odbyły się one w profesjonalnym studiu radiowo-telewizyjnym w Głuszycy. Na platformie You Tube poprzez kanał wAkcji24.pl można oglądać wywiady i relacje z wydarzeń, nad którymi patronat medialny podejmowała Grupa Medialna Logos. Ostatnie relacje obejmują cykl spotkań, które w październiku 2025 r. odbywały się w wielu miejscach Diecezji Świdnickiej w ramach tegorocznej edycji Sudeckiego Forum Inicjatyw

Technologie i funkcjonalności dostępne w studiu omawiał ks. Jakub Klimontowski, wikariusz miejscowej Parafii pw. Chrystusa Króla i redaktor naczelny Katolickiego Miesięcznika „w-Akcji”. Wszyscy przybyli, wspólnie z Miłoszem Manasterskim oraz Krzysztofem Kotowiczem, szefem Diecezjalnej Agencji Informacyjnej DAI24.pl przeszli przez etap ćwiczeń dykcyjnych przy mikrofonie i mogli odsłuchać swoje czytane treści zarejestrowane na potrzeby ćwiczeń. Następnym krokiem było przeprowadzenie krótkich wywiadów rejestrowanych jednocześnie w wersji audio i video. Zarówno przygotowanie pytań, jak i sposób udzielania odpowiedzi, a także wizerunek rozmówców były później przedmiotem analizy pod kątem predyspozycji i umiejętności potrzebnych w pracy dziennikarskiej. 

Warsztaty medialne organizowane przez Grupę Medialną Logos są odpowiedzią na rosnące zainteresowanie młodych ludzi tematyką mediów i komunikacji, a jednocześnie pragnieniem wielu środowisk katolickich, by formować nowe pokolenie twórców potrafiących łączyć wiarę z kompetencjami medialnymi.

Następne zajęcia odbędą się w 2026 r. i będą zapowiadane poprzez serwisy internetowe i media społecznościowe. Grupa Medialna Logos to wydawca m. in. Miesięcznika Katolickiego „w-Akcji”, czasopisma „Kościół”, portalu wAkcji24.pl,. W strukturach spółki znajduje się również Diecezjalna Agencja Informacyjna DAI24.pl.    

Zobacz także