Marginalizacja katechezy w szkole

Marginalizacja katechezy w szkole narusza prawa uczniów, katechetów i rodziców

Nowa podstawa programowa nauczania religii rzymskokatolickiej w Polsce, sytuacja katechetów po redukcji katechezy w szkołach oraz katecheza parafialna skupiły uwagę Komisji Wychowania Katolickiego działającą w ramach Episkopatu Polski. W spotkaniu tego gremium, jakie miało miejsce w Łowiczu, uczestniczył ks. biskup Marek Mendyk, który jest członkiem komisji. 

Analizowano sytuację katechetów, ale też uczniów, po wprowadzeniu przez Ministerstwo Edukacji Narodowej szkodliwych zmian w organizacji lekcji religii w szkole, szczególnie redukcji tygodniowego wymiaru zajęć i umieszczania lekcji religii przed i po obowiązkowych zajęciach w szkole. Cały czas są zbierane i analizowane dane z poszczególnych diecezji. Zauważono rozgoryczenie zaistniałą sytuacją. Pokrzywdzeni czują się wszyscy: uczniowie, katecheci i rodzice. Podkreślono konieczność pomocy wszystkim nauczycielom religii, którzy utracili dotychczasowy wymiar godzin. Przypomniano, że nauczyciele religii mają prawo domagać się na piśmie jasno określonej podstawy prawnej, na mocy której utracili godziny – stwierdzili księża biskupi w komunikacie wydanym po posiedzeniu Komisji Wychowania Katolickiego. 

W toku obrad dyskusja obracała się wokół wdrażania nowej podstawy programowej nauczania religii rzymskokatolickiej w Polsce przyjętej 15 października 2025 r. przez Konferencję Episkopatu Polski. Mowa była na temat opracowywanego obecnie ogólnokrajowego programu nauczania oraz przygotowania podręczników uwzględniających zmienione założenia programowe nauczania religii. Księża biskupi akcentowali fakt, iż celem nauczania religii jest przede wszystkim przekaz wiedzy religijnej i kształtowanie postaw religijno‑moralnych płynących z wiary i niezbędnych we współczesnym świecie. Jednocześnie lekcje religii mają zadania ewangelizacyjno-katechetyczne w celu zaproszenia uczniów do formacji wiary w środowisku parafii. Służą one także zrozumieniu własnej tradycji religijnej jako części globalnego dziedzictwa duchowego i kulturowego. Nowa podstawa programowa nauczania religii stawia na rzetelny, obiektywny i pogłębiony przekaz wiedzy religijnej, starając się pomóc człowiekowi w zrozumieniu własnej wiary i tożsamości przy jednoczesnym otwarciu na problemy współczesnego świata.

Uwagę poświęcono również sprawie katechezy parafialnej. Zaznaczono, że nie ma ona stanowić alternatywy dla katechezy szkolnej czy być jej repliką. Nakierowana musi być bardziej na pogłębianie wiary i wzmacnianie relacji wewnątrz wspólnoty Kościoła w wymiarze parafii. Tekst komunikatu po posiedzeniu Komisji Wychowania Katolickiego, które odbyło się 21 października 2025 r. w Łowiczu dostępny jest na stronie episkopat.pl 

Foto: episkopat.pl 

Zobacz także