Miłość i najgłębsze przekonania należy umacniać, a czyni się to gestami. Pozostawanie w świecie idei i dyskusji, bez osobistych, częstych i szczerych gestów, będzie zniszczeniem naszych najcenniejszych marzeń. (…) Miłość jest przede wszystkim sposobem pojmowania życia, sposobem jego przeżywania. To niektóre z myśli, które zawarł papież Leon XIV w adhortacji apostolskiej „Dilexit te”.
W kwestii ubóstwa nie możemy tracić czujności. Szczególnie niepokoją nas trudne warunki, w jakich żyje wiele osób z powodu braku żywności i wody. Każdego dnia umiera kilka tysięcy osób z przyczyn wywołanych niedożywieniem. Nawet w krajach bogatych dane dotyczące liczby osób ubogich są nie mniej niepokojące. W Europie coraz więcej rodzin z trudem wiąże koniec z końcem. Ogólnie rzecz biorąc, dostrzega się nasilenie różnych przejawów ubóstwa. Nie jest to już stan jednolity i jednorodny, lecz objawia się w różnych formach zubożenia ekonomicznego i społecznego, odzwierciedlając zjawisko rosnących nierówności nawet w środowiskach na ogół zamożnych – napisał Ojciec Święty Leon XIV w adhortacji apostolskiej „Dilexit te”.
To pierwszy dokument tej rangi w obecnym pontyfikacie, a jego treść skupiona jest na miłości do ubogich. Ojciec Święty podpisał adhortację 4 października 2025 r., czyli we wspomnienie św. Franciszka, ale prezentacja tekstu i jego pierwsze omówienie odbyło się dzisiaj w Watykanie. Leon XIV kontynuuje dzieło rozpoczęte przez Franciszka. Papież Franciszek sam rozpoczął prace nad adhortacją apostolską jeszcze przed swoją śmiercią. Podobnie jak w przypadku „Lumen fidei” Benedykta XVI w 2013 r., również tym razem to następca kontynuuje dzieło, które stanowi rozwinięcie „Dilexit Nos”, ostatniej encykliki Papieża z Argentyny poświęconej Sercu Jezusa. Bowiem silny jest „związek” między miłością Bożą a miłością wobec ubogich: w nich Bóg „ma nam wciąż coś do powiedzenia”, jak podkreśla Papież Leon – napisano w relacji zamieszczonej przez Media Watykańskie.
Ojciec Święty w kolejnych wątkach adhortacji wskazuje na szczególne miejsce w Kościele między innymi dla ubogich, chorych, więźniów i osób zniewolonych oraz migrantów. Wskazuje chrześcijańskie i społeczne modele stosunku do ubóstwa oraz osób potrzebujących pomocy. Wymienia przykłady świętych, zakonów i ruchów społecznych wychodzących naprzeciw zjawisku ubóstwa. Przytacza nauczanie Kościoła, w tym swoich ostatnich poprzedników ukazując zaangażowanie i troskę w stosunku do ludzi i społeczności znajdujących się w kryzysie ubóstwa. Akcentuje, aby traktować ubogich ludzi i ubogie społeczności podmiotowo.
Doprawdy, „najgorszą dyskryminacją, jakiej doświadczają ubodzy, jest brak opieki duchowej. (…) Opcja preferencyjna musi głównie przyjąć formę uprzywilejowanej i priorytetowej opieki duchowej”. Jednak ta duchowa troska o ubogich jest kwestionowana za sprawą pewnych uprzedzeń, również ze strony chrześcijan, ponieważ czujemy się bardziej komfortowo bez ubogich. Niektórzy stale mówią: „Naszym zadaniem jest modlić się i nauczać prawdziwej doktryny”. Ale, oddzielając ten aspekt religijny od integralnego wsparcia, dodają, że jedynie rząd powinien się nimi zajmować, albo iż lepiej byłoby pozostawić ich w nędzy, ucząc ich raczej pracy. Czasami zaś przyjmuje się pseudonaukowe kryteria, by twierdzić, że wolny rynek sam z siebie doprowadzi do rozwiązania problemu ubóstwa. Albo decyduje się nawet na duszpasterstwo tzw. elit, stwierdzając, że zamiast tracić czas na ubogich, lepiej troszczyć się o bogatych, wpływowych i profesjonalistów, aby dzięki nim można było osiągnąć bardziej skuteczne rozwiązania. Łatwo dostrzec światowość kryjącą się za tymi opiniami: prowadzą one do postrzegania rzeczywistości według powierzchownych kryteriów, pozbawionych jakiegokolwiek nadnaturalnego światła, faworyzując znajomości, które nas uspokajają, i poszukując przywilejów, które nam odpowiadają – stanowczo pisze w adhortacji apostolskiej „Dilexit te” papież Leon XIV.
Tekst adhortacji apostolskiej Leona XIV „Dilexit te” w oficjalnym tłumaczeniu na język polski można przeczytać na stronie internetowej Stolicy Apostolskiej lub wysłuchać w formie audiobooka udostępnionego w serwisie VaticanNews.pl