Kościół potrzebuje mediów i media

„Kościół potrzebuje mediów i media potrzebują wiadomości o Kościele” – ocena sytuacji po panelu „Czy media są potrzebne Kościołowi?”

O tym, kto i co czyta, czego słucha i co ogląda można i trzeba rozmawiać, jeśli chce się świadomie korzystać z mediów. Nie jest jednak oczywiste dla wszystkich, że Kościół może mieć swoje sposoby komunikowania i musi informować świat o sobie. Panel „Czy media są potrzebne Kościołowi?”, który odbył się w Świdnicy w ramach Sudeckiego Forum Inicjatyw 2025 okazał się wymianą opinii pomiędzy praktykami radia, telewizji, prasy oraz mediów internetowych. 

Przy jednym stole, przed audytorium i kamerą, usiedli: Stanisław Obertaniec – twórca Radia eL Legnica, Radia Rodzina oraz Radia Muzycznego Elka, Piotr Pietrus – redaktor naczelny Telewizji EWTN w Polsce, Miłosz Manasterski – prezes Agencji Informacyjnej, Krzysztof Kotowicz – szef Diecezjalnej Agencji Informacyjnej i serwisu DAI24.pl oraz – jako prowadzący – ks. Jakub Klimontowski – redaktor naczelny katolickiego miesięcznika „w-Akcji” oraz redaktor portalu wAkcji24.pl.

Debatowanie o kondycji i wiarygodności mediów zazwyczaj odbywa się w kontekście konkretnych doświadczeń. O nabywaniu umiejętności komunikowania się ze słuchaczami bez epatowania ich jednostronnym przekazem mówił Stanisław Obertaniec. Przypominając okoliczności tworzenia rozgłośni regionalnych eL Legnica i Radia Rodzina podkreślał konieczność ustawiania tzw. „ramówki” i posługiwania się językiem trafiającym do odbiorców prostotą i przejrzystością. Wyraził też przekonanie, że tematyka chrześcijańska, w tym informacje z życia Kościoła, a szczególnie wypowiedzi osób duchownych muszą mieć format analogiczny, jak treści z innych dziedzin życia. Ma to, zdaniem Stanisława Obertańca, odzwierciedlać rzeczywistość ludzkiego życia, w którym obok kwestii związanych z praktykowaniem wiary toczy się wiele innych spraw absorbujących uwagę ludzi. 

O szczególnej sile telewizji powiedział Piotr Pietrus wskazując, że światowa sieć EWTN ma swoje centrum w Stanach Zjednoczonych, gdzie działają dwa główne ośrodki tworzenia treści. Jeden skupiony jest na produkcie, którym jest informacja, drugi natomiast pracuje nad publicystyką czy reportażami. W ten sposób tworzony jest model programowy EWTN także w Polsce, dzięki czemu na ekrany telewizorów czy innych nośników trafia swego rodzaju pakiet treści przybliżający to, czym na co dzień żyje Kościół katolicki na świecie, w tym w Polsce. Piotr Pietrus akcentował stawianie w pracy dziennikarzy katolickich na rzetelność i wiarygodność przekazów, nawet kosztem szybkości czy pierwszeństwa wobec innych mediów. Widz, zdaniem szefa polskiej EWTN, nie może otrzymać z mediów katolickich informacji czy publicystyki niezgodnej z prawdą i życiowym doświadczeniem. 

Miłosz Manasterski reprezentujący Agencję Informacyjną wskazywał na realność konfliktu pomiędzy mediami głównego nurtu a mediami katolickimi. Dla pierwszych Kościół jest albo niezrozumiały, albo traktują go co najmniej nieprzychylnie, a nawet i wrogo. Jednocześnie zwracał uwagę na konieczność kształtowania w Kościele ośrodków informacji i centrów opiniotwórczych wyrażających spektrum życia wspólnoty katolickiej. Szczególny akcent Miłosz Manasterski położył na bliskość mediów katolickich z realnym życiem diecezji i parafii, aby czytelnik, słuchacz czy widz uzyskiwał wiedzę i obraz życia Kościoła w rodzimym i znanym mu środowisku. 

Za przykład funkcjonowania mediów na poziomie jednej wspólnoty posłużył portal informacyjny DAI24.pl. Diecezjalna Agencja Informacyjna działa od początku 2025 r. w Diecezji Świdnickiej. Szef DAI24.pl Krzysztof Kotowicz zaznaczał, że serwis jest własnym głosem Kościoła w Diecezji Świdnickiej. Dzieje się to poprzez relacjonowanie czy sygnalizowanie wydarzeń mających miejsce w parafiach, wspólnotach czy instytucjach diecezjalnych. Codziennie aktualizowany zbiór publikacji stanowi pokaźny zestaw informacji możliwie bliskich życiu konkretnych miejscowości i ich mieszkańców. DAI24.pl z założenia skupia się na tym, co dotyczy lokalnego Kościoła i jego członków czy też dzieje się z ich udziałem. Nie „ściga się” z innymi lokalnymi portalami informacyjnymi na zamieszczanie wszystkich możliwych wiadomości, jeśli nie dotyczą one życia duchowego czy społecznego katolików. Wraz z pozostałymi mediami katolickimi obecnymi w Diecezji Świdnickiej, DAI24.pl udostępnia przegląd życia i spraw ważnych dla społeczności lokalnej. 

Portal wAkcji24.pl oraz miesięcznik katolicki „w-Akcji”, który prowadzi ks. Jakub Klimontowski ukazują życie Kościoła w Diecezji Świdnickiej przez pryzmat publicystyki, ale także dotykają innych kwestii istotnych dla każdego człowieka. Wiara, tradycja, rodzina, ekonomia, kultura, edukacja, polityka to tylko niektóre z obszarów, po jakich poruszają się autorzy tekstów zamieszczanych na łamach portalu w sieci i miesięcznika na papierze. Co ważne, media wydawane pod auspicjami Diecezji Świdnickiej są dostępne dla odbiorców bezpłatnie, co nie znaczy, że ich utrzymanie nie generuje kosztów. Temat finansowania mediów katolickich zasługuje na systemowe rozwiązanie, aby zapewnić ich misyjność i jakość na poziomie oczekiwanym przez odbiorców i w tym paneliści byli zgodni. 

Zapis wypowiedzi panelu dyskusyjnego pod hasłem „Czy media są potrzebne Kościołowi?”, który odbył się 18 października 2025 r. w siedzibie Wyższego Seminarium Duchownego w Świdnicy, znajdzie się wkrótce w portalu wAkcji24.pl. Na łamach tego portalu można także przeczytać szerszą refleksję pt. „Światło dla wszystkich którzy są w domu” na temat medialnej aktywności Kościoła.  

W ramach Sudeckiego Forum Inicjatyw 2025 dotąd odbyły się panele:  w Wałbrzychu na temat kondycji i przyszłości polskiej edukacji, w Bardzie o atutach Diecezji Świdnickiej dla ruchu pielgrzymkowego i turystyki oraz w Świdnicy, gdzie motywem przewodnim była rola katolików w życiu politycznym, w Ząbkowicach Śląskich wokół modlitwy i duchowości eucharystycznej, ponownie w Świdnicy, gdzie jeden panel dotyczył  finansów Kościoła w Polsce, a drugi wartości dziedzictwa kulturowego ocenianego przez UNESCO oraz w Lądku-Zdroju o sytuacji mieszkańców terenów popowodziowych i pomocy Kościoła dla nich. 

Organizatorami Sudeckiego Forum Inicjatyw są: Fundacja Katolicka Inicjatywa „Berit”, Parafia pw. Chrystusa Króla w Głuszycy oraz Duszpasterstwo Parlamentarzystów i Samorządowców Diecezji Świdnickiej. Patronat medialny nad wydarzeniami objęła Grupa Medialna „Logos”.

Sudeckie Forum Inicjatyw 2025

Zobacz także